PEMASARAN PRODUK
Kami telah membuat beberapa kajian tentang produk
yang berpontensi dan berdaya saing untuk diperkenalkan di pasaran. Produk tersebut Kuih Lapis Sarawak.
Kek lapis Sarawak
adalah salah satu kuih tradisional orang Malaysia yang digemari Potensi
pengeluaran kek lapis Sarawak tidak terhad kepada musim perayaan,hal ini kerana
kek lapis Sarawak merupakan hidangan pencuci mulut yang popular dalam majlis
kahwin,mesyuarat rasmi,dan pelbagai majlis lagi.
4
Bidang perniagaan
makanan malaysia telah mendapat permintaan tinggi dalam serta luar
Negara.Pemasaran kek lapis Sarawak adalah satu daripada pemasaran makanan,oleh
itu untuk memulakan pemasaran kek lapis Sarawak haruslah mengkaji potensi dan
keperluan masyarakat setempat. Menentukan jenis produk dan mengetahui keperluan
pengguna,kehendak,permintaan,dan produk juga antara teras yang penting dalam
memulakan pemasaran.Keperluan produk kek lapis Sarawak hendaklah selaras dengan
permintaan masyarakat setempat.
Antara objektif
strategik ialah meluaskan perniagaan kek lapis Sarawak ,dalam mencapai objektif
terdapat banyak proses yang terlibat ,antaranya ialah pengiklanan,jualan dan
pengenalan kepada kek lapis Sarawak melalui badan kerajaan seperti Angkatan
Koperasi Kebangsaan Malaysia (Angkasa).
Melalui badan
tersebut lebih mudah untuk memasarkan produk melalui karnival yang diadakan
seperti Karnival Desa Malaysia.Selain itu,penetapan harga haruslah dibuat untuk
menyenangkan para pelanggan dan memenuhi teras
pemasaran yang diperlukan.
Pencampuran pemasaran adalah
penting kerana konsep ini merupakan aspek penting dalam strategi
pemasaran,antara campuran yang boleh dibuat ialah pencampuran bahan seperti kek
lapis dicampur dengan keju ataupun coklat.Kelainan yang dibuat boleh mewujudkan
permintaan yang lebih tinggi dan haruslah bersedia dengan kehendak pelanggan
.Selain bahan , bentuk kek juga boleh diubah mengikut citarasa pelanggan dan
menawarkan pelbagai jenis tempahan kepada para pelanggan.
0 ulasan:
Catat Ulasan